Webdesign

Hvor mye bør jeg bruke på et nytt webdesign?

Det er noe galt med hvordan organisasjoner budsjetterer og ansetter designere. I stedenfor å investere penger over en lengre periode, vil de fleste organisasjoner foreta en liten engangsinvestering en gang i løpet av noen få år. Dette er noe som påvirker nettsiden din sin suksess, i stor grad.

Når man gjør en engangsinvestering og så velger å forsømme nettsiden sin, blir tilstedeværelsen veldig raskt utdatert, gjerne etter bare 3-6 måneder, og den innledende investeringen er da sløst bort uten grunn.

Organisasjoner som ikke setter av et månedlig budsjett til arbeid som dette, fungerer vanligvis slik: hvert ørtende år tar en direktør avgjørelsen at deres nåværende nettside er utdatert. Så blir midler fordelt etter hva selskapet “tror” en ny nettside kommer til å koste. En ny nettside blir født, men akkurat som før er det ingen pågående investering, som betyr at den innledende investeringen igjen raskt blir kastet vekk.

Det er forståelig hvorfor organisasjoner gjør dette. Mesteparten av tiden kan ikke designere gi konkrete grunner på hvorfor en nettside ikke klarer å generere potensielle kunder eller øke salg. Så kundene ser ikke på en nettside som meningsfull markedsføring, de ser heller på det på lik linje med en brosjyre til engangsbruk.

HVOR MYE BURDE JEG BRUKE PÅ WEBDESIGN?

Det er viktig å forstå at en nettside er mye mer enn bare markedsføring, men allikevel er det sånn mange velger å budsjettere det slik. En nettside kan gi brukerstøtte, utvide markedstilgangen, utvide åpningstider, forbedre tidshåndtering, finne nye talenter, generere potensielle kunder, redusere salgskostnader, og mer.

Når det er sagt, kommer spørsmålet: Hvor mye burde jeg bruke på en ny nettside / webdesign?

Det enkle svaret er, så mye som du har råd til. Jo større budsjettet er, jo større vil avkastningen bli, forutsett at du bruker et profesjonelt designbyrå. Så lenge du merker en avkastning på investeringen din, hvorfor slutte å investere? Les hva betydningen webdesign betyr her.

Hva et profesjonelt byrå kan gjøre med en investering på $25k er milevis unna det som kan gjøres med en investering på $5k. Disse budsjettforskjellene kan gjøre en betydelig påvirkning på den totale fortjenesten.

Når du vet hvor mye du er villig til å bruke, må du finne ut følgende:

  • Hvor mye kan jeg tjene som en engangsinvestering?
  • Hvor mye er jeg villig til å bruke årlig når nettsiden er oppe og går?

Bestem hvor mye din organisasjon kan bruke og så strekker du deg ut til byråer som du føler ville passe. Vær ærlig med designeren din. Om du ikke ønsker å avsløre hvor mye du ønsker å bruke, burde du heller ikke snakke med dem i det hele tatt.

HVORDAN DESIGNBYRÅER TAR BETALT

Majoriteten av prosjekter følger faste priser, og det er slik Mementor AS jobber. Dette sørger for at du får det du har betalt for, og at du ikke får noen uønskede overraskelser ved en senere anledning.

Andre selskaper kan også ta timesbetalt, som fungerer nokså bra, men du vet aldri hva det kommer til å koste før til prosjektet er ferdig. Denne modellen er ikke dårlig; men vi mener at kundene skal vite på forhånd hva de gir seg ut på.

Måter å betale

De fleste byråer krever en stor forskuddsbetaling (vanligvis 50%) og den gjenværende summen etter prosjektet er ferdig. Du har nettopp brukt hele budsjettet ditt på et stort prosjekt, men hva skjer hvis det ikke blir bra? Hva hvis prisen skulle øke underveis, eller enda verre, du finner ut at du valgte feil byrå, og at du nettopp sløste bort hele budsjettet på et dårlig byrå. Det er en veldig stor investering å tape.

Delbetaling.

Vi ber ikke selskaper om å tømme hele budsjettet sitt, det gir ikke mening for noen av oss. Ved å gjøre det har man ikke råd til oppfølginger, og prosjektet kan mislykkes raskt.

Vi har delt opp prosessen vår inn i veldig små steg slik at du kan prøve oss ut, med en liten innledende investering, og finne ut om du ønsker å jobbe videre med oss eller ikke. På denne måten kan du trekke deg uten å ha sløst bort en formue, hvis du skulle angre eller føle at du har valgt feil byrå. Alternativet er å ansette en designer som vil ha en stor investering på forskudd: det er en stor risiko.

KONKLUSJON

Bestem hvor mye du realistisk kan bruke, og bruk god tid på å finne den rette designeren. Bestem et realistisk budsjett, og finn ut om byrået kan møte kravene dine innenfor det budsjettet. Nettsiden din er det mest verdifulle verktøyet du har for bedriften din. Behandle den derfor som det ved å investere så mye som mulig.

Unngå å investere store mengder penger hvert ørtende år. Dette resulterer bare i et raskt utbrudd av salg, som raskt blir borte etter noen få måneder, sammen med enhver fortjeneste. Se etter å investere på lang sikt gjennom gjentakende vedlikehold og finpussing.

Vær forsiktig med hvilket byrå du ønsker å bruke. Verdifulle penger kan fort bli sløst fordi de ikke kunne levere det de lovet. Derfor burde du i stedenfor bestemme hvor mye du kan bruke, invester litt, og om du merker et suksessfullt resultat, investerer du mye.

Kategori: webdesign

Stikkord: